Most Vasco da Gama
Spacerując brzegiem Tagu w dzielnicy Parque de Nacoes lub zaglądając do Oceanarium nie ma siły, żeby nie zobaczyć na horyzoncie mostu Vasco da Gamy. To najdłuższa tego typu przeprawa w Europie. Długa na 17,2 km łączy dwa brzegi – Lizbonę oraz Montijo - od 1998 roku. Okazje ku otwarciu były dwie, a nawet trzy. Pierwsza – międzynarodowe targi Expo. Właśnie w ich trakcie, a dokładniej 29 marca 1998 roku nastąpiło uroczyste otwarcie. Druga – dla wielu lizbończyków pewnie ważniejsza od wspomnianej, to 500. rocznica odkrycia drogi morskiej z Europy do Indii przez Vasco da Gamę. Trzeci powód był czysto prozaiczny. Ów budowa miała odciążyć istniejący już most 25 kwietnia (Ponte 25 de Abril).
Prace nad powstaniem mostu rozpoczęły się w 1991 roku, kiedy to ogłoszono przetarg i wybrano stosowne konsorcjum. Koszt inwestycji wyniósł blisko 1 miliard dolarów! Przy budowie pracowało łącznie 3300 pracowników. Efekt? Jak zapewnia zespół architektoniczny, przeprawa powinna przetrwać jeszcze ze 100 lat. Nie straszne są jej wiatry (do 250 km/h) oraz trzęsienia ziemi.
Oczywiście ze względów bezpieczeństwa most nie jest dostępny dla pieszych. Natomiast jeśli już zdecydujemy się opuścić stolicę, wówczas nie będziemy obciążeni opłatą. Jednak wjazd to wydatek rzędu 2,65 euro.